Little Owl.

Wednesday, August 4, 2010

My Little pet, Owl.

Here, I'm glad to shares my little pet with all you.

Read More

Holiday

Tuesday, August 3, 2010

Beautiful Place for the Best Vacations in Malaysia

There are most beautiful place in Malaysia like well-known Island, Langkawi, the Island of Langkawi comprises a group of 99 tropical islands lying off the north-western coast of Peninsular Malaysia, about 30km from Kuala Perlis and 51 km from Kuala Kedah on the mainland. As a natural paradise, the islands are perhaps unmatched anywhere else in Southeast Asia. Fine beaches offer sun-filled days of complete relaxation.

The attractions place in Langkawi :

 

A: Dataran Lang in Langkawi.

Firstly, about Historical  and Legends.
 
Makam Mahsuri
 Air Hangat Village
 Kuala Kuah
 
Telaga Tujuh

Second, Recreational place.

Read More

Bahaya Ubat Tiruan

Sunday, November 8, 2009


Rampasan produk palsu guna bahan murah meningkat, boleh jejas kesihatan pengguna jika tak dikawal

FENOMENA ubat tiruan melanda di seluruh dunia dan ia bukanlah sesuatu yang mudah dikawal. Malah, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan secara purata 10 peratus daripada keseluruhan ubat-ubatan yang digunakan di seluruh dunia adalah ubat tiruan.

WHO juga melaporkan di sesetengah negara, 50 peratus daripada bekalan ubatnya tiruan. Nilai industri ubat tiruan pula melebihi AS$32 bilion (RM109 bilion) pada 2003, dan ia mencecah sehingga AS$75 bilion (RM256 bilion) setahun iaitu peningkatan hampir 90 peratus pada 2005.

Antara ubat tiruan yang popular termasuk antibiotik, ubat alahan, hormon dan steroid. Ubat-ubatan ini merangkumi 60 peratus daripada jumlah keseluruhan ubat tiruan yang dilaporkan berada dalam pasaran.

Di Malaysia, jumlah ubat-ubatan tiruan yang dirampas meningkat dari setahun ke setahun. Pada 2005, misalnya Biro Perkhidmatan Farmaseutikal merampas sebanyak 12,242 produk. Pada 2006, jumlah itu meningkat kepada 23,263 produk atau bernilai RM5.5 juta. Malah pada 2007, polis Johor merampas pil amphetamine tiruan berjumlah RM320,000.

Antara jenama ubat tiruan yang diisytiharkan tidak selamat digunakan oleh Biro Perkhidmatan Farmaseutikal, Kementerian Kesihatan Malaysia ialah Tongkat Ali Super Power, Maajun Kuat, Kapsul Tongkat Ali Asli, Pil Power Sendi dan Pil Resdung.

Pengarah Wilayah Keselamatan Global Pfizer, Asia Pasifik, Dave Campbell, berkata di Malaysia isu penggunaan ubat tiruan adalah antara cabaran sektor kesihatan awam hari ini. Walaupun ia tidak seburuk di negara lain di dunia, senarionya masih wujud dan mengancam nyawa pengguna jika pengguna tiada kesedaran mengenainya.

“Selaras dengan komitmen kami untuk membangunkan masyarakat dunia yang sihat, kami ingin memastikan pengguna tahu mengenai keaslian ubat dan bebas daripada komplikasi penggunaan ubat-ubatan tiruan,” katanya.

WHO mendefinisikan ubat-ubatan tiruan bukan terhad kepada penghasilan ubat palsu tetapi juga penghasilan ubat yang tidak menepati kandungan pada label ubat atau penggunaan label ubat palsu yang dikaitkan dengan produk asal.

Ubat tiruan ini pula bukan hanya dihasilkan di negara membangun tetapi juga di negara maju.

Malah gergasi farmaseutikal seperti Pfizer pernah menemui pil Viagra tiruan di Britain beberapa tahun selepas pil asli dilancarkan.

“Pesakit mudah membeli ubat-ubatan yang mendakwa boleh menyembuhkan semua jenis penyakit. Apatah lagi jika hanya memakan ubat tanpa berjumpa doktor. Mereka mungkin tidak tahu kesan sampingan daripada penggunaan ubat sedemikian. Malah, tidak mustahil ubat-ubatan yang dibeli tanpa rujukan doktor, hanya akan memburukkan lagi keadaan kesihatan pesakit,” katanya.

Sebenarnya, ada banyak sebab mengapa ubat tiruan lebih diminati. Antaranya, ubat-ubatan asli harganya jauh lebih mahal.

WHO melaporkan, di sesetengah negara, cukai yang dikenakan ke atas kemasukan ubat-ubatan farmaseutikal antarabangsa sangat tinggi. Ia mempengaruhi harga ubat-ubatan berkenaan apabila sampai ke pasaran. Keadaan itu menyebabkan pengguna tiada pilihan melainkan menggunakan ubat-ubatan tiruan yang jauh lebih murah.

Keadaan ini ditambah dengan tiadanya penguatkuasaan undang-undang dalam menangani kemelut ini.

Ubat-ubatan tiruan juga tidak mementingkan bahan yang digunakan dalam pembuatan ubat asli. Penghasilannya menggunakan bahan yang murah kosnya, ditambah dengan pembuatannya yang tidak memerlukan makmal canggih dengan mekanisme keselamatan. Ubat-ubatan tiruan mungkin dihasilkan di belakang rumah atau di bawah pokok. Justeru, tidak hairanlah harganya lebih murah.

Namun, penggunaan ubat-ubatan tiruan mengancam kesihatan menyebabkan kematian. Sebagai contoh, di China, laporan Beijing Post menyebut hampir 200,000 orang meninggal dunia saban tahun disebabkan penggunaan ubat-ubatan tiruan dan ubat lapuk.

INFO: Antara komplikasi ubat tiruan

•Kegagalan buah pinggang
•Kegagalan jantung
•Sindrom steroid (sistem imuniti badan dan tekanan darah juga mungkin jatuh ketika menjalani pembedahan)
•Pendarahan (ketika pembedahan).

Sumber: Berita Harian.

AIR TANGAN ORANG YANG TAK SOLAT

Friday, October 9, 2009

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh, Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat adalah dosa besar dan malahan lebih hina daripada khinzir. Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa as.

Begini kisahnya, pada zaman Nabi Musa, ada seorang lelaki yang sudah berumahtangga, dia tiada zuriat, lalu terdetik dalam hati dia (nazar), "kalau aku dapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam."

Nakdijadikan cerita, Allah pun kurniakan isteri si lelaki tadi pun hamil dan melahirkan anak. Apabila dah dapat anak, lelaki ni pun runsinglah. Dia dah nazar nak kena minum air kencing anjing hitam.

Syariat pada zaman Nabi Musa berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad. Kalau umat Nabi Muhammad, nazar benda yang haram, maka tak payah buat tapi kena denda (dam) atau sedekah.

Tapi kalau zaman Nabi Musa, barangsiapa bernazar, walaupun haram tetap kena laksanakan nazar tu. Lalu, si lelaki yang baru mendapat anak, dengan susah hatinya pergilah bertemu dengan Nabi Allah Musa dan menceritakan segala yang terjadi ke atas dirinya.. Lalu, Nabi Musa menjawab bahawa lelaki tu tak perlu minum air kencing anjing hitam tetapi akan minum air yang lebih hina dari air kencing anjing hitam.

Nabi Musa perintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tu Lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yang diperintahkan oleh Nabi Musa tadi.

Lihatlah, betapa hinanya orang yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yang jatuh dari bumbung rumahnya, lebih hina dari air kencing anjing hitam. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.

Menyentuh bab air tangan, selalu kita suka makan masakan ibu; isteri kita.. Jadi, kepada muslimat sekalian, peliharalah solat kerana kalau meninggalkan solat (kalau tak uzur), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan; nasi, dsb. Anak-anak, suami pula yang akan makan makanan yang dimasak. Takkan nak biarkan suami dan anak-anak gelap hati minum air tangan orang tinggalkan solat. Tak gamak ' kan ?

Tapi lain pula halnya dengan kita ni.. Pagi petang, mamak! Teh tarik satu, roti canai satu. Ada pulak segelintir tukang masak yang tak solat. Kita pun makan bekas air tangan dia. Gelaplah hati kita, sebab tu liat nak buat kerja-kerja yang baik.

Beware apa yang kita makan. Betapa beratnya amalan solat ni hatta Allah syariatkan solat kepada Nabi Muhammad melalui Isra' Mikraj sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril as.

Ketika saat Rasulullah nazak, sempat baginda berpesan kepada Saidina Ali (dan untuk umat Islam), "As-solah as Solah wa amalakat aimanukum". Maknanya, "Solat, solat jangan sekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu" Jadi, sama-samalah kita pelihara solat dari segi zahir & batinnya kerana amalan solatlah amalan yang mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan kelak.

Pendusta Sahabat Iblis

IBLIS laknat menganggap dirinya lebih mulia daripada manusia dan enggan tunduk kepada Nabi Adam tetapi akhirnya terpaksa bertamu kepada Nabi Muhammad SAW atas perintah Allah SWT untuk memberikan jawapan setiap persoalan dilontarkan junjungan mulia.

Berikut adalah sambungan jawapan diberikan Iblis dengan pengakuan bagaimana dia menggoda manusia.

“Tahukah kau Muhammad, dusta berasal dari diriku? Akulah makhluk pertama yang berdusta. Pendusta adalah sahabatku. Barang siapa bersumpah dengan berdusta, ia kekasihku.”

“Tahukah kau Muhammad, aku bersumpah kepada Adam dan Hawa dengan nama Allah bahawa aku benar-benar menasihatiNya. Sumpah dusta adalah kegemaranku. Ghibah (gosip) dan Namimah (adu domba) kesenanganku. Kesaksian palsu kegembiraanku.”

“Orang yang bersumpah untuk menceraikan isterinya maka ia berada di pinggir dosa walau hanya sekali dan walaupun ia benar.”

“Sebab, barang siapa membiasakan dengan kata-kata cerai, isterinya menjadi haram baginya. Kemudian ia akan beranak cucu sehingga hari kiamat. Jadi semua anak-anak zina dan ia masuk neraka hanya kerana satu kalimat, cerai.”

“Wahai Muhammad, umatmu ada yang suka melewatkan solat. Setiap kali ia hendak berdiri untuk solat, aku bisikkan padanya waktu masih lama, kamu masih sibuk lalu ia menundanya hingga ia melaksanakan solat di luar waktu. Maka solat itu dipukulkan ke mukanya.”

“Jika ia berhasil mengalahkanku, aku biarkan ia solat. Namun aku bisikkan ke telinganya ‘Lihat kiri dan kananmu,’ ia pun menoleh. Pada saat itu aku usapnya dengan tanganku dan ku cium keningnya serta aku katakan ‘solatmu tidak sah.’ Bukankah kamu tahu Muhammad, orang yang banyak menoleh dalam solatnya akan dipukul.”

“Jika ia solat sendirian, aku suruh dia untuk bergegas. Ia pun solat seperti ayam yang mematuk beras. Jika ia berhasil mengalahkanku dan ia solat berjemaah, aku ikat lehernya dengan tali sehingga ia mengangkat kepalanya sebelum imam atau meletakkannya sebelum imam.”

“Kamu tahu bahawa melakukan itu membatalkan solatnya dan wajahnya akan diubah menjadi wajah keldai. Jika ia berhasil mengalahkanku, aku tiup hidungnya sehingga ia menguap dalam solat.”

“Jika ia tidak menutup mulutnya ketika menguap, syaitan akan masuk ke dalam dirinya dan membuatnya menjadi bertambah serakah dan gila dunia. Dan ia pun semakin taat padaku.”

“Kebahagiaan apa untukmu sedang aku memerintahkan orang miskin supaya meninggalkan solat. Aku katakan padanya, ‘Kamu tidak wajib solat, solat hanya wajib untuk orang yang berkemampuan dan sihat.’ ‘Orang sakit dan miskin tidak wajib dan jika kehidupanmu telah berubah baru kau solat.’ Ia pun mati dalam kekafiran. Jika ia mati sambil meninggalkan solat maka Allah akan menemuinya dalam kemurkaan.”

“Wahai Muhammad, jika aku berdusta Allah akan menjadikanku debu. Wahai Muhammad, apakah kau akan bergembira dengan umatmu padahal aku mengeluarkan seperenam mereka daripada Islam?” kata iblis.

Itu semua cara digunakan iblis untuk menggoda manusia menjadi kuda tunggangannya di akhirat kelak. Umat Islam digalakkan bermuhasabah diri dan memikirkan kembali apa yang perlu dilakukan supaya setiap ibadat dapat dijalankan dengan khusyuk, tawaduk dan hanya mengharapkan ganjaran daripada Allah SWT bukannya sesama manusia.

Sekian.

Penyakit jantung mula serang orang muda

Friday, October 2, 2009

KUALA LUMPUR: Jika dulu, penyakit jantung sinonim dengan golongan berusia, tetapi kini ia mula menyerang golongan muda berusia di bawah 40 tahun kesan daripada corak pemakanan dan gaya hidup tidak sihat yang diamalkan mereka.

Ketua Unit Kardiologi Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) Prof Madya Dr Oteh Maskon berkata kegilaan golongan itu terhadap teh tarik, roti canai, nasi lemak dan merokok, ditambah pula sikap malas bersenam menyebabkan mereka mudah mendapat penyakit jantung.

Beliau berkata dengan gaya hidup seperti itu, golongan berkenaan terdedah kepada risiko obesiti, penyakit darah tinggi dan kencing manis yang menjadi faktor utama menyebabkan penyakit jantung.

Ini terbukti dengan kira-kira lima peratus daripada 450 pesakit yang dimasukkan ke wad di PPUKM dalam tempoh setahun terdiri daripada golongan yang berusia bawah 40 tahun, yang rata-ratanya pada masa sama didiagnosis menghidap darah tinggi dan kencing manis, selain perokok, katanya kepada pemberita selepas menghadiri Forum Awam bertajuk "Degupan Jantung, Hembusan Nafas, Jangan Biarkan Ianya Berakhir" di PPUKM di sini, hari ini.

Ada Bonus Raya?

Tuesday, September 1, 2009

PUTRAJAYA 1 Sept. – Ura-ura kemungkinan kakitangan awam akan menikmati bonus sebelum Aidilfitri hangat diperkatakan walaupun Bajet 2010 dijadual dibentangkan pada Oktober ini.

Bayangan mengenai perkara itu dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Putrajaya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor semasa pertemuannya dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Ahmad Husni Mohd. Hanadzlah baru-baru ini.

‘‘Ya, saya ada timbulkan pada Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Kedua supaya jika dapat dipertimbangkan (pembayaran bonus) dan mereka senyum sahaja.

‘‘Saya yakin senyuman yang diberikan itu akan membawa kegembiraan kepada kakitangan kerajaan yang dijangka menyambut Hari Raya Puasa pada 20 September ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Terdapat 1.2 juta kakitangan kerajaan di seluruh negara dengan 75,000 orang pesara yang layak menerima bonus.

Tengku Adnan berkata, saban hari beliau mendengar rayuan daripada kakitangan kerajaan di Putrajaya terutama dari kumpulan sokongan yang berpendapatan kecil.

‘‘Sebenarnya di Putrajaya ramai kakitangan kerajaan yang berjawatan rendah merayu supaya saya bawakan kepada pengetahuan Perdana Menteri supaya dipertimbangkan bonus atau insentif untuk sambut raya.

‘‘Mereka sedar keadaan ekonomi tidak begitu baik tetapi mereka merayulah kalau boleh kerajaan faham mereka juga dalam keadaan yang tidak begitu stabil ekoran kenaikan harga barang,” katanya.

Sementara itu, Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CEUPACS), Omar Osman berkata, belum pernah berlaku dalam sejarah pembayaran bonus dibuat sebelum pembentangan bajet.

‘‘Bagaimanapun, CEUPACS amat berharap agar kerajaan akan bagi bonus kepada kakitangan awam supaya dapat menceria dan memeriahkan lagi sambutan hari raya kami,” katanya.

Diubahsuai daripada, NORLIZA ABD. RAHMAN, 2009. Ada Bonus Raya?, Utusan Malaysia Online, http://www.utusan.com.my/ , 2/9/2009.
There was an error in this gadget