Skuad Tempang Gagal Ke Final

Tuesday, August 11, 2009


Kapit, 11/8/2009, Selasa; Perlawanan separuh akhir Kejohanan Bola Sepak Piala Kemerdekaan Kapit 2009 antara SMK Selirik dan medical berakhir dengan kemenangan berpihak kepada Medical. Perlawanan yang bermula jam 4.30 petang itu berakhir dengan Medical mecatat kemenangan 2-1 ke atas skuad tempang Selirik. Medical menjaringkan gol pendahuluan seawal minit ke 10 selepas kegagalan pertahanan Selirik mengawal pemain Medical membolehkan lawan mendahului dengan jaringan 1-0. Selirik mendapat beberapa peluang penyamaan selepas itu, tetapi percubaan demi percubaan gagal menghasilkan gol sehinggalah pemain kurang cergas Pae (Rafaey) menjaringkan gol pada minit ke 20 , hasil percubaan yang gagal diselamatkan penjaga gol Medical. Kedudukan 1-1 kekal sehingga tamat separuh masa pertama.


Bermula separuh masa kedua, kedua-dua pasukan saling menyerang sehinggalah pada minit ke 45, Medical dihadiahkan sepakan penalti selepas pemain Selirik Juki disalahkan pengadil perlawanan kerana menjatuhkan pemain medical dalam kawasan kotak penalti. Namun, hasil ulang tayang kamera menunjukkan tiada sentuhan yang dilakukan oleh Juki dengan pemain Medical dilihat sengaja menjatuhkan diri. Pemain medical yang mengambil sepakan penalti tersebut ternyata tidak mensesiakan peluang dengan menjaringkan gol bagi membolehkan Medical mendahului Selirik dengan kedudukan 2-1. (natang harang btul)


Selepas gol tersebut, perlawanan semakin rancak dengan Selirik melakukan serangan bertali arus bagi menjaringkan gol penyamaan. Perlawanan juga menjadi semakin panas berikutan beberapa insiden kekasaran yang dilakukan oleh kedua-dua pasukan tertamanya pasukan Medical yang berusaha mengelakkan gol mereka daripada dibolosi (berat set dio). Kedudukan tersebut kekal sehingga tamat perlawanan dengan Medical berjaya melayakkan diri ke peringkat akhir kejohanan yang bakal bertemu pemenang antara Polis dan SMk Kapit. Perlawanan separuh akhir kedua antara Polis dan Kapit yang akan diadakan pada hari rabu 12/8/2009 dengan perlawanan akhir dijadual berlangsung 5 hari kemudiannya.


Secara keseluruhan, kegagalan Selirik untuk bermain cemerlang adalah berikutan masalah kecederaan yang melanda pasukan itu dengan Juki mengalami masalah groin dan Pae ( Lutut Cabut). Masalah kecederaan lutut juga turut menyebabkan Jemat tidak bermain serta Bully yang turut tidak bermain kerana masalah demam. Permainan yang kurang menyerlah juga dipamerkan oleh Mat Limbat, Radin, dan Pendy dengan Pendy dikeluarkan ketika permainan berbaki 10 minit selepas mengalami masalah kekejangan urat betis. Walau bagaimanapun, pujian harus diberikan kepada Juki dan Pae yang menunjukkan semangat kesukanan tinggi dengan permainan cemerlang walaupun kedua-duanya masih belum sembuh daripada kecederaan (main angin skit). Diharapkan agar Selirik berusaha lagi tahun hadapan. "tahun depe sek kito try lagi " "kite try lagi tahung depang". Sekian.


Senarai pemain Selirik: Penjaga gol: Peter-Ne, Zam, ; pertahanan: Juki, Pendy, Radin, Anselm, ; tengah: Clement, Pae, Mat Limbat, Stephan, Dahe, Zizi ; penyerang: Boss, Ajang, Wan, Din.

2 comments:

kushaari said...

pakat pindah doh tahun depan..wie alasan kalah main bola sepak...pesa ko aje..suruh dia main fainal..sbb dia kata nak main fainal ari tu...suruh dia duk tepi tak po doh...dia ngidam dok kesampaian...orang kato dah main molek..

pendi said...

tu la, pakat2 pindah la tahun depe, bereh2, kawe pesa ko aje pahni,haha.